CzechPoint

Partner obce

Nadace ČEZ

Občanská bezpečnostní komise JE Dukovany

Vaše cesty k bezpečí

Portál KRIZPORT



Zákon o střetu zájmů

Všeobecné informace o registru podle zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění zákona č. 216/2008 Sb., potřebné dokumenty, žádosti.


Zákon o střetu zájmů – registr oznámení

Veřejní funkcionáři

Veřejní funkcionáři podávají v zákonem stanovených lhůtách oznámení o osobním zájmu, o činnostech, majetku, příjmech, darech a závazcích formou čestného prohlášení. Veřejnými funkcionáři podle zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění zákona č. 216/2008 Sb. (dále jen "zákon o střetu zájmů" nebo jen "zákon") jsou:

  • člen zastupitelstva obce, který je pro výkon funkce dlouhodobě uvolněn
  • starosta obce a členové rady obce, kteří nejsou pro výkon funkce dlouhodobě uvolněni
  • vedoucí zaměstnanci územního samosprávného celku, podílející se na výkonu správních činností zařazení do obecního úřadu.

Čestné prohlášení  Dokument ve formátu Microsoft Word Dokument ve formátu Adobe Reader

Žadatelé o přístup k informacím

  • Každý má právo na základě písemné žádosti bezplatně nahlížet do registru a pořizovat si z něj opisy a výpisy. Do registru je možné nahlížet osobně u evidenčního orgánu nebo v elektronické podobě prostřednictvím veřejné datové sítě. Výpisy a opisy evidenční orgán neověřuje a tyto listiny nemají charakter veřejných listin.
  • Písemná žádost musí obsahovat jméno, příjmení, datum narození, trvalý pobyt a adresu pro doručování žadatele a údaj o tom, zda žadatel bude do registru nahlížet osobně nebo v elektronické podobě prostřednictvím veřejné datové sítě.

Žádost o nahlédnutí do registru

  • Každému, kdo má zájem nahlížet do registru v elektronické podobě prostřednictvím veřejné datové sítě, udělí evidenční orgán (starosta) uživatelské jméno a přístupové heslo k registru.
  • Po ověření žádosti pro umožnění přístupu k registru v elektronické podobě prostřednictvím veřejné datové sítě, udělí evidenční orgán (starosta) žadateli uživatelské jméno a přístupové heslo do registru, které bez zbytečného odkladu doručí prostřednictvím provozovatele poštovních služeb do vlastních rukou žadatele (s výjimkou žádosti podané osobně).
  • Sdělit třetí osobě uživatelské jméno a přístupové heslo k nahlížení do registru v elektronické podobě prostřednictvím veřejné datové sítě je zakázáno.
  • Veškeré údaje vedené v registru mohou být použity a dále zpracovávány pouze za účelem zjištění případného střetu zájmů při výkonu funkce veřejného funkcionáře.
  • Zpracováním osobních údajů v registru nesmí být dotčena ochrana osobních údajů podle zvláštních právních předpisů.

Vzor formuláře Dokument ve formátu Microsoft Word Dokument ve formátu Adobe Reader který vyplní žadatel před tím, než mu bude umožněno nahlédnout do registru.
Každému, kdo má zájem nahlížet do registru v elektronické podobě, udělí evidenční orgán uživatelské jméno a přístupové heslo k registru po vyplnění a ověření žádosti Dokument ve formátu Microsoft Word Dokument ve formátu Adobe Reader

Přestupky

Přestupku se dopustí fyzická osoba, která:

  • používá nebo dále zpracovává údaje vedené v registru k jinému účelu než ke zjištění případného střetu zájmů při výkonu funkce veřejného funkcionáře,
  • poruší povinnost mlčenlivosti o skutečnostech, o nichž se dozvěděla z údajů evidovaných v registru, nebo o osobách, které evidenčnímu orgánu sdělily skutečnosti nasvědčující nepravdivosti nebo neúplnosti údajů, uvedených v oznámeních evidovaných v registru,
  • neoprávněně sdělí třetí osobě uživatelské jméno a přístupové heslo k nahlížení do registru v elektronické podobě.

Za přestupek lze uložit pokutu až do výše 50 000 Kč.


Přístup k registru podle zákona č. 159/2006 Sb., o střetu zájmu:

http://www.stretzajmu.cz/cz/menu/8/pro-obcana/nahlizet-do-registru/

 

Informace k zákonu o střetu zájmů a možnost nahlížení do registru oznámení

Dnem 1.9.2017 se Zákonem č. 14/2017 Sb. mění Zákon č. 159/2006 Sb., o střetu zájmů, ve znění pozdějších předpisů, a další související zákony (dále jen „zákon o střetu zájmů“).
Podle této nové úpravy podávají všichni ti, kteří jsou ke dni 1. září 2017 veřejnými funkcionáři (s výjimkou poslanců a senátorů), svá první oznámení (oznámení o činnostech, oznámení o majetku, oznámení o nesplacených závazcích) ve lhůtě od 1. října do 30. listopadu 2017.

U města Ivančice jsou veřejnými funkcionáři:

  • členové zastupitelstva, kteří jsou pro výkon funkce dlouhodobě uvolněni,
  • členové rady, kteří nejsou pro výkon funkce dlouhodobě uvolněni,
  • vedoucí úředníci podílející se na výkonu správních činností zařazení do Městského úřadu Ivančice a ředitelé příspěvkových organizací zřízených městem (s výjimkou právnických osob vykonávajících činnost školy nebo školského zařízení), a to tehdy, pokud v rámci výkonu své činnosti nakládají s finančními prostředky orgánu veřejné správy jako příkazci operace ve smyslu zákona o finanční kontrole, pokud hodnota finanční operace přesáhne 250 000 Kč, bezprostředně se podílí na rozhodování při zadávání veřejné zakázky nebo na rozhodování při výkonu práv a povinností zadavatele při realizaci zadávané veřejné zakázky, nebo rozhodují ve správním řízení, s výjimkou blokového řízení.

S účinností od 1. 9. 2017 se stává ústředním orgánem státní správy pro oblast střetu zájmů a centrálním evidenčním orgánem pro oznámení podávaná veřejnými funkcionáři a správcem registru oznámení Ministerstvo spravedlnosti České republiky.

Zákon o střetu zájmů zaručuje každému právo prvním dnem po lhůtě stanovené tímto zákonem pro podávání oznámení veřejnými funkcionáři na tato oznámení nahlížet v rozsahu stanoveném v § 14b odst. 1 a 2.

  • Na oznámení politiků (§ 2 odst. 1 zákona o střetu zájmů) může veřejnost nahlížet prostřednictvím veřejné datové sítě (internetu) bez dalšího.
  • Na oznámení nepolitiků (§ 2 odst. 2 zákona o střetu zájmů) může veřejnost nahlížet až po předchozí žádosti adresované Ministerstvu spravedlnosti.

Žádost o nahlížení musí obsahovat v případě fyzické osoby jméno, popřípadě jména, příjmení, datum narození, trvalý pobyt a adresu pro doručování žadatele a v případě právnické osoby obchodní firmu nebo název, identifikační číslo osoby a sídlo, a údaje o fyzické osobě, která jedná v zastoupení právnické osoby, a její oprávnění jednat v zastoupení právnické osoby. Žádost musí dále obsahovat jméno, popřípadě jména a příjmení veřejného funkcionáře, nebo funkci veřejného funkcionáře a právnickou osobu nebo její orgán nebo organizační složku, ve které veřejný funkcionář působí.

Žádost lze podat prostřednictvím provozovatele poštovních služeb nebo elektronicky prostřednictvím elektronické adresy podatelny správce registru oznámení nebo elektronicky prostřednictvím datové schránky.

Žádost by měla v souladu s příslušnými ustanoveními zákona č. 101/2000 Sb., o ochraně osobních údajů a o změně některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon o ochraně osobních údajů“), obsahovat rovněž právní zájem odůvodňující nahlédnutí na oznámení veřejných funkcionářů – nepolitiků, resp. účel dalšího využití těchto osobních údajů, který bude centrální evidenční orgán posuzovat. Stanovení této náležitosti má Ministerstvu spravedlnosti umožnit dostát povinnostem stanoveným v § 5 odst. 2 a § 10 zákona o ochraně osobních údajů (povinnost dbát práva na ochranu soukromého a osobního života subjektu údajů a aby při zpracování osobních údajů subjekt údajů neutrpěl újmu na svých právech, zejména na právu na zachování lidské důstojnosti). Po ověření žádosti udělí Ministerstvo spravedlnosti žadateli uživatelské jméno a přístupové heslo, které nejpozději do 30 dnů ode dne obdržení žádosti, doručí prostřednictvím provozovatele poštovních služeb do vlastních rukou žadatele, prostřednictvím elektronické pošty nebo prostřednictvím datové schránky žadatele. Uživatelské jméno a přístupové heslo do registru oznámení jsou platné po dobu 6 měsíců ode dne jejich prvního použití. Sdělit třetí osobě uživatelské jméno a přístupové heslo k nahlížení do registru oznámení je zakázáno.

Podněty k prošetření veřejného funkcionáře:
Na oprávnění veřejnosti nahlížet do centrálního registru oznámení navazuje právo každého sdělit Ministerstvu spravedlnosti skutečnosti, které nasvědčují nepravdivosti nebo neúplnosti údajů uvedených v oznámeních evidovaných v registru oznámení. Ministerstvo spravedlnosti má povinnost do 30 dnů ode dne obdržení sdělení oznámit tomu, kdo sdělení podal, jak bylo s jeho sdělením naloženo.

Oznámení podaná do 31. 8. 2017 zůstanou evidována v listinné podobě u původního evidenčního orgánu (na Městském úřadu Ivančice je původním evidenčním orgánem tajemnice městského úřadu); žádosti o nahlížení do těchto oznámení je ale od 1.9.2017 třeba adresovat na Ministerstvo spravedlnosti, které je příslušné k jejich vyřizování.

Nahlížet do registru, podat podnět nebo zažádat o přístup do jeho neveřejné části lze na http://cro.justice.cz.

Přihlášení uživatele:
Jméno:
Heslo: